3.0:
BAHAN BANTU MENGAJAR YANG INOVASI BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MENGAJAR OPERASI
MATEMATIK.
Bahan bantu mengajar (BBM)
adalah satu alatan yang amat berguna dan membantu untuk melicinkan proses
pengajaran dan pembelajaran dengan lancar. Pertamanya, bahan bantu mengajar
amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Hal ini kerana, murid-murid
pemulihan senang atau mudah memahami konsep sesuatu pengajaran. Kebiasannya,
murid-murid pemulihan amat lemah atau kurang menguasai kemahiran membaca,
menulis dan mengira. Oleh yang demikian,
guru pemulihan menghadapi masalah untuk mengajar murid-murid tersebut .
Justeru, guru boleh menggunakan bahan bantu mengajar dalam proses pengajaran
supaya maklumat akan disampaikan kepada murid tersebut.
Selain itu, tujuan
bahan bantu mengajar ialah menarik
perhatian para pelajar semasa sesi mengajar.
Contohnya, ramai pelajar tidak memberi perhatian semasa guru mengajar di dalam kelas . Oleh yang
demikian, para pelajar akan memberi sepenuh tumpuan apabila guru menggunakan bahan bantu mengajar
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Mereka akan lebih aktif dan seronok
apabila guru menggunakan pelbagai jenis bahan bantu mengajar mengikut konsep
tertentu.
Tambahan pula, melalui
penggunaan bahan bantu mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran para
pelajar akan dapat mengingat sesuatu
fakta atau pembelajaran secara berterusan dalam mindanya. Apabila, mereka
belajar dengan menggunakan bahan bantu mengajar maka mereka boleh mengingat
untuk jangka masa yang panjang.
Saya telah menghasilkan
beberapa bahan bantu mengajar (BBM) Matematik yang inovasi daripada permainan
Matematik dengan mengambil kira aspek kesesuaian ciri-ciri bahan, kepelbagaian
kegunaan, mudah alih, adaptasi dan mengambil kira aspek keselamatan untuk boleh
digunakan dalam pengajaran matematik. Semua bahan bantu mengajar ini boleh
digunakan untuk semua operasi matematik.
3.1:
OPERASI TAMBAH
3.1.1:
PERMAINAN ROLLER COASTER
Bahan bantu mengajar ‘roller
coaster’ ini mempunyai peraturan
tertentu. Pertamanya bahan bantu mengajar ini boleh dimainkan oleh dua atau tiga orang
sahaja. Selain itu, murid pemulihan dikehendaki menggerakkan kereta di atas
trek ‘roller coaster’. Seterusnya, dalam ‘roller coaster’ itu terdapat tiga
stesen. Di setiap stesen itu terdapat kertas
yang digulingkan dengan riben. Maka, apabila murid sampai di stesen 1;
mereka dikehendaki membuka kertas tersebut dan membaca soalan. Dalam kertas
itu, mempunyai beberapa soalan yang
berkaitan dengan operasi tambah. Murid dikehendaki menjawab soalan yang
terdapat di stesen pertama. Setelah menyiapkan soalan di stesen pertama, murid
dikehendaki bergerak ke stesen dua dan mengulangi permainan ini. Malah, jika
murid tidak dapat menjawab soalan di stesen pertama; maka mereka tidak boleh
meneruskan permainan ke stesen dua dan tiga.
Tujuan, saya menghasilkan
bahan bantu mengajar yang inovasi ini adalah untuk merangsangkan minda murid
untuk membuat pengiraan operasi tambah sambil bermain. Hal ini kerana, murid
pemulihan akan melibatkan dirinya dengan baik apabila membuat pengiraan operasi
tambbah sambil bermain. Saya telah mengaplikasikan permainan ini di SJK(T)
Ladang Cairo semasa menjalankan praktikum fasa 1 dalam kalangan murid
pemulihan. Permainan ‘roller coaster’
ini amat berkesan dalam kalangan murid pemulihan di SJK(T) Ladang Cairo.
Pada mulanya, murid
pemulihan di sekolah tersebut mempunyai masalah dari segi kehadiran ke sekolah,
kurang minat dalam pembelajaran dan tidak begitu aktif dalam proses pengajaran
dan pembelajaran. Setelah saya mengaplikasikan permainan ini dalam proses
pengajaran dan pembelajaran murid pemulihan di sekolah itu melibatkan dirinya
dengan sepenuh dan mereka sangat seronok untuk belajar. Mereka dapat menjawab
soalan itu sambil bermain. Maka, jelaslah bahawa murid pemulihan akan minat
apabila menggunakan unsur permainan dalam pengajaran operasi tambah. Oleh yang
demikian, permainan ini amat berkesan dan berguna dalam kalangan murid
pemulihan untuk mempelajari opersi
tambah. Bahan bantu mengajar yang inovasi iaitu ‘roller coaster’ ini boleh digunakan
untuk mengajar selain daripada operasi tambah seperti operasi tolak, darab dan
bahagi.
3.1.2:
HORSES TOURING
Permainan ‘horses touring’
boleh digunakan untuk mengajar operasi tambah.
Dalam permainan ini terdapat lima kuda. Di setiap kuda itu merangkumi
satu sampul atau poket. Dalam sampul itu, mengandungi masalah matematik yang
berkaitan dengan operasi matematik . Murid mesti menyelesaikan semua masalah
matematik tersebut. Contoh masalah
matematik tersebut ialah:
Ø Ali
membeli 3 batang pensil. Ayahnya menghadiahkan 5 batang pensil lagi.Berapakah
jumlah pensil yang ada pada Ali?
Ø Cikgu
Amizah memberi 6 buah buku kepada Khazali. Cikgu Roslimah pula menghadiahkan 3
buah buku kepada Khazali. Berapakah jumlah buah buku Khazali?
Ø Rokiah
mempunyai seutas rantai yang mempunyai 4 manik hitam . Ibunya menguntai 3 manik
merah pada ranyai tersebut. Berapakah jumlah manik dalam rantai tersebut?
Ø Karim
ada 5 ekor ayam dan 3 ekor itik. Berapakah jumlah haiwan yang ada pada Karim?
Ø Umur
Kogila adalah 7 tahun manakala adiknya adalah 3 tahun. Berapakah jumlah umur
kedua-dua adik-beradik?
Saya telah
mengaplikasikan bahan bantu mengajar ini
, dalam kalangan murid pemulihan di SJK(T) Ladang Cairo. Mereka telah
melibatkan dirinya dengan baik dalam aktiviti tersebut dan memberi respon yang
baik. Selain itu, sebelum ini saya telah memberi latihan menyelesaikan masalah
matematik operasi tambah. Pada ketika itu, mereka tidak begitu seronok dan
tidak memberi respon yang baik. Maka, melalui permainan ‘horses touring’ ini
murid pemulihan dapat menjawab soalan itu dengan gembira dan aktif.
Akhir kata, bahan bantu
mengajar ini amat berkesan dan berinput kepada semua murid pemulihan. Guru
boleh mengapliksikan bahan bantu mengajar ini untuk mengajar operasi tolak,
darab dan bahagi. Hal ini kerana, bahan
bantu mengajar ini pelbagai kegunaan.
No comments:
Post a Comment