Tuesday, 3 September 2013

OPERASI MATEMATIK




1.0: PENGENALAN

Matematik ialah satu cara berfikir, kajian pola, kajian perhubungan, satu seni, dan bahasa yang tersendiri, satu alat dalam kehidupan sosial dan rekreasi manusia. Menurut Mohd Daud Hamzah -1996 (Pendidikan Disleksia), kanak-kanak mempelajari matematik melalui kegiatan seharian tertentu. Matematik selalunya didefinisikan sebagai pembelajaran/kajian mengenai corak struktur, perubahan dan ruang, atau dengan kata lain, kajian mengenai nombor dan gambar rajah. Matematik juga ialah penyiasatan aksiomatik yang menerangkan struktur abstrak menggunakan logik dan simbol matematik. Matematik dilihat sebagai lanjutan mudah kepada bahasa perbualan dan penulisan, dengan kosa kata dan tatabahasa yang sangat jelas, untuk menghurai dan mendalami hubungan fizikal dan konsep.

Asas matematik adalah salah satu pembinaan blok kepada semua bentuk pendidikan peringkat rendah. Pembelajaran untuk berfikir secara matematik adalah penting dalam dunia kehidupan dan dunia pekerjaan. Bagi murid pemulihan pengetahuan matematik perlu dikuasai untuk mencapai kebolehan hidup berdikari seperti menaiki bas yang betul, menyedari apabila mereka lewat ke tempat kerja, membuat panggilan telefon ke rumah, boleh mengira dan mengambil jumlah yang betul, mengagak, mengukur dan sebagainya.Selain itu, kekurangan mereka menguasai kemahiran di atas adalah disebabkan kurangan pengajaran kemahiran tersebut kepada mereka. Asas matematik terbahagi kepada dua komponen iaitu:
                     i.        Komponen perkiraan
                    ii.        Komponen penyelesaian masalah
Masalah yang hadapi oleh murid-murid pemulihan dalam matematik ialah mereka menulis nombor dengan terbalik sehingga menyebabkan jawapan yang mereka terima adalah salah. Selain itu, mereka juga kurang faham akan konsep masa, ruang, isipadu dan sebagainya. Ini menyebabkan konsep matematik mereka salah dan mereka tidak dapat menguasai matematik dengan baik.

           
Menurut Mohd Salahuddin Salleh -2006 ( Pendidikan Disleksia), matematik ialah satu bidang ilmu yang melatih minda seseorang pelajar supaya dapat berfikir secara mantik dan bersistem dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Menurut sumber Wikipedia bahasa Melayu, matematik didefinisikan sebagai pembelajaran / kajian mengenai kuantiti, corak struktur, perubahan dan ruang, atau dalam erti kata lain, kajian mengenai nombor dan gambar rajah.
           
            Menurut Zainal Kassan & Suhaila Abdullah -2010(Pendidikan Dislkesia), pengajaran dan pembelajaran matematik perlu memberi peluang kepada semua murid untuk mengalami pembelajaran yang seronok, bermakna, berguna dan mencabar. Bagi tujuan ini, penggunaan pelbagai teknik pengajaran dan pembelajaran dan latihan perlu berperingkat-peringkat, bermakna, dan sesuai dengan kebolehan, pengalaman serta minat murid (Ahmad Hozi H.A. Rahman, Ketua Penolong Pengarah , Bidang Sains dan Matematik, Pusat Perkembangan Kurikulum).

            Menurut Mohd Daud Hamzah -1996(Pendidikan Disleksia), kanak-kanak mempelajari matematik melalui kegiatan seharian yang tertentu. Ada beberapa aktiviti yang membantu kanak-kanak memperoleh konsep-konsep awal matematik, iaitu aktiviti padanan (matching), penjenisan (sorting), berpasangan (pairing), dan susun atur (ordering).Padanan ialah kegiatan memilih sifat tertentu dan membuat perbandingan. Penjenisan pula adalah kegiatan memilih sifat umum dalam kalangan bentuk-bentuk. Pasangan merupakan kegiatan menyatakan keselarian objek-objek secara satu lawan satu. Manakala susun atur adalah kegiatan meletakkan perkara sepanjang satu barisan.

Menurut Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pendidikan Malaysia (1998-Pengajaran dan pembelajaran Matematik: Nombor Bulat), nombor merupakan asas yang penting dalam mata pelajaran matematik kerana nombor digunakan dalam operasi asas matematik dan juga dalam topik-topik matematik yang lain. Seseorang pelajar tidak akan dapat mempelajari matematik selanjutnya jika ia tidak menguasai kemahiran menulis nombor, membilang serta menentukan nilai sesuatu nombor.

            Konsep pranombor perlu dipelajari oleh kanak-kanak sebelum mereka boleh menggunakan konsep nombor keseluruhannya dengan betul. Konsep ini penting untuk membolehkan kanak-kanak memperoleh sebahagian gambaran yang berkesan tentang nombor keseluruhannya . Perkara yang penting di sini termasuklah:
·         Kebolehan mengelaskan objek atau benda mengikut warna, bentuk dan saiz.
·         Kebolehan mengenal kuantiti melalui perbandingan: banyak atau sedikit; sama banyak atau tidak sama banyak dan lebih atau kurang.
Menurut Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pendidikan Malaysia (1998-Pengajaran dan pembelajaran Matematik: Nombor Bulat), konsep nombor dibahagikan kepada tiga iaitu nombor kardinal , nombor ordinal dan nombor sifar.

            Nombor kardinal ialah digunakan untuk membilang berapa banyak objek dalam satu set atau kumpulan. Pemahaman nombor kardinal adalah penting kerana dengan adanya kebolehan menjumlah serta mengenal kuantiti sesuatu objek, murid akan dapat menggunakan nombor bulat untuk empat operasi asas matematik. Oleh itu, nombor kardinal lebih ditekankan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik di sekolah. Nombor ordinal digunakan untuk mengetahui kedudukan relatif sesuatu objek atau peristiwadan sering juga digunakan untuk mengetahui yang mana satu. Seterusnya, nombor sifar ialah satu nombor yang mempunyai makna tidak ada apa-apa.

            Selain itu, konsep nilai tempat merupakan suatu aspek penting dalam sistem penomboran Hindu-Arab, kerana kedudukan digit dalam sesuatu nombor mempunyai nilai yang tertentu. Murid diperkenalkan kepada konsep nilai tempat apabila mereka sudah boleh membaca dan menulis angka untuk nombor 0 hingga 9 serta boleh membilang dengan mengumpul secara sepuluh-sepuluh. Beberapa contoh peralatan yang boleh digunakan untuk membantu murid memahami konsep nilai tempat ditunjukkan dalam rajah berikut. Bahan manipulatif ini membekalkan murid cara mewakilkan nombor yang mudah difahami berbanding dengan gambar atau huraian lisan. Bahan berkadaran atau bahan tak berkadaran boleh digunakan dalam mengajar nilai tempat .

            Pembundaran nombor merupakan suatau kemahiran yang berguna, misalnya untuk membolehkan murid menganggarkan sesuatu hasil operasi aritmetik semasa membuat penyemakan . Dalam mempelajari kemahiran ini, dua faktor perlu dititikberatkan , iaitu:
·  Murid seharusnya dapat mengenal pasti digit yang akan dibundarkan.
· Murid seharusnya boleh membuat keputusan sama ada nombor itu ditambah 1 atau dikekalkan.



No comments:

Post a Comment