2.0:
OPERASI MATEMATIK
2.1:OPERASI
2.1.1:
KONSEP PENAMBAHAN
Penambahan ialah operasi
yang mencantumkan dua nombor untuk menghasilkan nombor ketiga yang dinamakan
jumlah satu hasil tambah.
Oleh kerana bertindak terhadap dua nombor
serentak, operasi tambah dinamakan operasi dedua.Terdapat dua cara yang lazim
digunakan untuk menjelaskan konsep penambahan, ialah:
a) Penyatuan
set
b) Pengukuran pada garis nombor
|
PENYATUAN
SET
Dalam cara penyatuan set , penambahan
nombor bulat dikaitkan dengan penyatuan suatu set (kumpulan) objek dengan suatu
set objek yang lain (yang tidak mengandungi unsur-unsur yang sama)untuk
menghasilkan suatu set objek yang disatukan.
Berdasarkan rajah diatas menunjukkan dua set epal A dan B yang disatukan untuk menghasilkan set guli C. Set A mengandungi 1 buah epah (bilangan unsur) dan set B mengandungi 2 buah epal(unsur) dalam set C boleh ditentukan dengan membilang. Proses keseluruhan untuk menentukan nombor inilah yang dinamakan operasi tambah. Operasi ini dilambangkan dengan symbol ‘+’ dan dicatatkan sebagai: |
PENGUKURAN PADA GARIS NOMBOR
Dalam cara pengukuran, garis nombor digunakan untuk menggambarkan proses
penambahan. Garis nombor merupakan model geometri dengan setiap jarak (sukatan
panjang) di antara titik pada garis berkait dengan nilai 1.Penambahan dua
nombor , misalnya 1 dan 2, digambarkan dengan pergerakan 1 langkah ke kanan
bermula daripada 0, disusuli dengan 2 langkah lagi ke kanan. Titik pada garis
nombor tempat berhenti (3) mewakili hasil tambah dua nombor ini.
2.1.2:
FAKTA ASAS TAMBAH
Fakta
asas tambah merupakan kombinasi penambahan (termasuk songsangannya) yang setiap
sebutannnya (juzuknya) ialah nombor satu digit. Berdasarkan definisi ini,
kombinasi seperti 10+6= 16 bukanlah fakta asas kerana satu sebutannya ialah
nombor dua digit. Oleh sebab terdapat sepuluh nombor satu digit (0,1,2,
3,....9) dan nombor satu digit boleh ditambah dengan setiap nombor satu digit
yang lain, maka terdapat 10x10, iaitu 100 fakta asas tambah. Semuanya ini perlu difahami dan
diingati oleh murid.
Selain itu, mempelajari fakta asas tambah dan
mengingatinya merupakan perkara yang amat penting kerana pengetahuan fakta asas
kepada pengadilan algoritma penambahan dengan cekap dan tepat. Murid-murid
perlu diberi pelbagai pengalaman(aktiviti) untuk membentuk konsep serta latihan
yang sesuai untuk peneguhan demi membantu murid mempelajari fakta asas tambah
dengan berkesan dan berjaya. Contoh jadual fakta asas tambah:
|
2.1.2.1:
MEMPELAJARI FAKTA ASAS TAMBAH
Carta di bawah menggambarkan
urutan dalam mempelajari fakta asas tambah.
|
Secara ringkas,
urutan ini dimulakan dengan cara mewakilkan operasi tambah secara konkrit bertujuan untuk mengembangkan
kefahaman murid tentang penambahan. Kemudiannya strategi yang berkesan
(dinamakan strategi berfikir) diperkenalkan berdasarkan beberapa prinsip
tertentu. Akhirnya murid dikehendaki mengingat dan menghafal semua fakta asas
tambah. Seterusnya, murid boleh menyatakan semua fakta asas tambah dengan cepat
dan tepat sekiranya diajar dengan cara yang berkesan.Guru mestilah menentukan
bahawa muridnya telah mempunyai konsep penambahan yang mantap (termasuk simbol
yang terlibat) sebelum meminta mereka mengingati fakta asas tambah.
Tambahan pula, untuk memudahkan
murid mengingati dan menyebut fakta asas tambah secara spontan, guru hendak
mempertimbangkan tertib penyampaian kombinasi fakta asas tambah tersebut.
Sebagai cadangan, guru boleh memperkenalkannya secara berperingkat-peringkat,
seperti yang berikut:
- Jumlah kurang daripada 100
- Jumlah 10
- Jumlah
11 hingga 18
Maka, guru boleh
menggunakan pelbagai bahan manipulatif konkrit (alat pembilang), gambar, atau
garis nombor untuk menerangkan kombinasi fakta asas tambah kepada murid. Cara
pembelajaran yang betul adalah penting bagi membolehkan murid mengingati fakta
asas tambah.
2.1.2.2:
STRATEGI BERFIKIR UNTUK MEMPELAJARI FAKTA ASAS TAMBAH
Terdapat beberapa strategi
untuk membantu murid mempelajari fakta asas tambah.Strategi ini akan
meringankan bebanan ingatan kerana dengan menggunakannya , bilangan fakta asas
tambah yang perlu diingatii dikurangkan.
SIFAT
TUKAR TERTIB (KOMUTATIF
Jika murid mengetahui a+b, maka dia
juga akan mengetahui b+a, berdasarkan sifat tukar tertib.Disebabkan sifat ini
dan simetri dalam carta fakta asas tambah, murid juga mengetahui 1+2 (bahagian
berlorek) secara automatik akan mengetahui 2+1 (bahagian tidak berlorek) dan
seterusnya. Dengan ini, sebanyak 45
fakta asas tambah telah dikurangkan untuk diingati. Contoh:
MENAMBAH
SIFAR (SIFAT IDENTITI)
Menurut Bahagian Pendidikan Guru,
Kementerian Pendidikan Malaysia (1998-Pengajaran dan pembelajaran Matematik:
Nombor Bulat), menambah sifar dimaksudkan ialah sebarang nombor ditambah dengan
0 akan menghasilkan nombor itu. Contoh:
Istilah
algoritma, berasal daripada nama seorang tokoh matematik bernama Al-Khorizmi, bermakna prosedur atau langkah
serta format yang digunakan untuk menyelesaikan sesuatu masalah . Murid boleh
diperkenalkan kepada algoritma penambahan sebaik sahaja mereka telah memahami
nombor bulat, nilai temapt serta fakta asas tambah. Sebelum algoritma lazim
yang biasa diigunakan, murid boleh diperkenalkan kepada algoritma perkembangan.
2.1.4:
PENYEMAKAN HASIL TAMBAH
2.1.4.1:
PENYEMAKAN DAN PENGANGGARAN
Kemahiran menganggar adalah
penting bagi seseorang murid dalam sesuatu pengiraan.
Pengganggaran merupakan satu aspek pengiraan
mental yang perlu dikembangkan secara beransur-ansur sebaik sahaja murid telah
mahir dalam penambahan yang melibatkan puluh dan ratus. Tiga proses digunakan
dalam penganggaran iaitu:
- · Pembundaran nombor
- · Penambahan dari depan.
- · Nombor serasi
2.2:OPERASI
TOLAK
2.2.1:
KONSEP OPERASI TOLAK
Konsep
operasi tolak pula berhubung dengan pengasingan atau pengurangan sesuatu set
objek kepada set-set kecil. Dengan kata lain operasi tolak merupakan proses
menterbalikan operasi tambah. Terdapat tiga konsep dalam operasi tolak iaitu:
·
Berapa objek lagi yang perlu ditambah
·
Perbandingan dua set
·
Penyekatan
2.2.1.1:
PENGASINGAN ATAU MENGAMBIL KELUAR
Dalam model pengasingan,
kita bermula dengan sesuatu set. Kemudian mengeluarkan satu subset daripada set
berkenaan. Contoh:
Faridah mempunyai 5 biji belon. Dia
memberi 2 biji belon kepada adiknya. Berapa biji belonkah yang Faridah
masih ada?
|
Oleh yang demikian , murid perlu banyak
menggunakan bahan konkrit untuk mengukuhkan konsep tolak serta meningkatkan
bahasa komunikasi mereka. Apabila mereka telah mahir dalam proses pengasingan
ini barulah bahasa dan istilah matematik diserapkan ketika mereka melakukan
proses berkenaan. Simbol tolak(-) dikaitkan dengan “kurang” atau “keluarkan”
dan “sama” (=) dikaitkan dengan tinggal atau baki. Kemudian mereka dibimbing
menulis ayat matematik bagi keseluruhan proses pengasingan. Tambahan pula,
penggunaan bahan konkrit akan digantikan dengan bahan separa konkrit seperti
kad gambar, kad cantuman dan lain-lain, supaya mereka dapat membayangkan
bilangan dengan nombor dan tidak lagi bergantung sepenuhnya pada benda konkrit.
Sebagai lanjutan, murid boleh memperihalkan atau menceritakan ayat matematik
supaya mereka memahami ayat matematik berkenaan serta mengaitkannya dengan
peristiwa atau kejadian seharian.
2.2.1.2:
PERBANDINGAN
Dua
set objek yang berasingan diberi. Set objek pertama disusun semula dan
dipadankan dengan set objek kedua. Set objek yang tidak ada pasangan dikenali
sebagai baki atau beza. Contoh:
Faridah mempunyai 6 biji guli Rani mempunyai 2 biji guli . Berapakah
biji gulikah Faridah lebih daripada Rani.
|
2.2.1.3:
PELENGKAP
Pelengkap
bermula dengan satu set objek. Kemudian fikirkan berapa objek lagi perlu
ditambah untuk melengkapkan set keseluruhan. Contoh:
Saya ada 5 ekor itik di dalam kolam yang
boleh memuatkan 6 ekor itik . Berapa ekor itik yang boleh saya masukkan
lagi ke dalam kolam itu.
|
Dalam model tolak ini, perbincangan dan penggunaan bahan manipulatif perlu digunakan agar murid dapat melihat perkaitan antara tambah dan tolak.
2.2.1.4:
PENYEKATAN
Dalam
konsep ini ahli sesuatu set objek perlu diubahsuai kedudukannya untuk menepati
sesuatu syarat.Contoh:
Terdapat 6 buah kereta di sebuah tempat
letak kereta. 1 buah kereta berwarna biru dan yang lain berwarna merah.
Berapa buah keretakah yang berwarna merah?
|
Dalam aktiviti
untuk konsep ini, objek tidak diasingkan, tidak dibandingkan dan tidak
ditambah, sebaliknya dikumpulkan mengikut syarat yang diberi seperti warna dan
bentuk. Selepas itu murid perlu mengira bilangan objek dalam kumpulan yang
ingin ditentukan.
2.2.2:
ALGORITMA PENOLAKAN
Menurut Bahagian Pendidikan
Guru, Kementerian Pendidikan Malaysia (1998-Pengajaran dan pembelajaran
Matematik: Nombor Bulat), biasanya operasi tolak diajar mengikut turutan
daripada tolak tanpa mengumpul semula kepada tolak dengan mengumpul semula.
Sebelum mempelajari opersi tolak dengan mengumpul semula , murid perlu
mengulangi kaji kemahiran berikut:
- · Fakta asas bagi tolak
- · Nilai tempat bagi angka
· 2.2.3:
KAEDAH PENOLAKAN YANG LAIN
Selain
kaedah algoritma dalam operasi tolak, terdapat juga kaedah lain yang boleh
diperkenalkan kepada murid. Kaedah itu ialah:
- · Kaedah ganti rugi
- · Kaedah pelengkap
2.3:OPERASI
DARAB
2.3.1:
KONSEP PENDARABAN
Menurut Bahagian Pendidikan
Guru, Kementerian Pendidikan Malaysia (1998-Pengajaran dan pembelajaran
Matematik: Nombor Bulat),proses pendaraban pada amnya dapat dibahagikan kepada
empat konsep pendaraban. Kesemuanya mempunyai tujuan yang sama, iaitu untuk
mencari jumlah objek terlibat:
2.3.1.1:
KONSEP TAMBAH BERULANG
Satu cara untuk mendapatkan jumlahnya adalah dengan membilang
satu persatu atau membilang secara melangkau , iaitu dua, empat dan enam atau
dengan menambahkan kesemuanya. Tambahan pula, tambah berulang juag dimaksudkan
sebagai tambah kuantiti yang sama beberapa kali. Contoh situasi:
Guru
mengedarkan satu kad kepada semua muridnya dan meminta murid melukis
sekuntum bunga dengan 5 kelopak. Kemudian seorang murid dipanggil ke depan
kelas dan tunjukkan gambar bunga itu. Guru meminta murid menentukan jumlah
kelopak yang ada.
Contoh:
5+5= 10(Tambah 5 dua kali
2x5= 10
|
2.3.1.2:
KONSEP KUMPULAN SAMA
Konsep
kumpulan yang sama dimaksudkan bahawa apabila kedua-dua nombor dan saiz objek
diketahui (tetapi jumlah tidak diketahui). Contoh situasi:
Anita
membeli tiga kotak limau . Setiap kotak mengandungi 24 biji limau. Berapa
biji limaukah yang Anita ada?
Contoh:
3 x 24 = 72
Bil.Kumpulan saiz kumpulan Hasil darab
sama
|
2.3.1.3:
KONSEP PERBANDINGAN
Konsep
perbandingan dimaksudkan masalah perbandingan dengan struktur pendaraban
melibatkan 2 set yang berbeza, tetapi hubungan bukan satu kepada satu. Dalam situasi pendaraban , satu set
melibatkan merupakan gandaan set yang satu lagi. Contoh situasi:
Heng belanjakan RM 35 untuk membeli
hadian bagi keluarganya . Gunalan membelanjakan 3 kali ganda daripada Heng.
Berapa banyakkah yang dibelanjakan oleh Gunalan?
|
2.3.1.4: KONSEP KOMBINASI
Konsep kombinasi dimaksudkan dua
faktor mewakili saiz dua set yang berbeza dan hasil darab menunjukkan berapa
banyak pasangan benda boleh dibentuk, dengan satu ahli pasangan diambil dari
tiap-tiap dua set.Contoh situasi:
Tahir mempunyai 3 helai kemeja yang
berlainan warna (putih, hitam, kuning) dan 2 jenis seluar ( seluar panjang,
seluar sukan). Berapa banyak kombinasi pakaian (kemeja dan seluar) yang
Tahir ada?
|
2.3.1.5:
KONSEP TATASUSUNAN
Konsep
tatasusunan dimaksudkan luas suatu segiempat tepat boleh dicari dengan
mendarabkan lebar dengan panjang segi empat tepat itu. Dalam tatasusunan
(susunan objek yang diskrit dan boleh dibilang), jumlah objek boleh dicari
dengan mendarabkan bilangan baris dengan bilangan objek dalam setiap baris.
Contoh situasi:
Sekumpulan
meja disusun dalam tiga barisan. Setiap baris diletakkan sebanyak 5 buah
meja. Berapakah jumlah meja tersebut?
Bilangan baris meja = 3
Bilangan meja dalam setiap baris = 5
Jumlah meja = 3x5=15
|
2.4:OPERASI
BAHAGI
2.4.1:
KONSEP PEMBAHAGIAN
Operasi
bahagi ialah operasi matematik yang terakhir dipelajari oleh murid di sekolah
rendah. Sebenarnya murid sudah pun menggunakan idea pembahagian dalam aktiviti
seharian sebelum idea iperasi bahagi dimantapkan. Ini jelas kelihatan apabila murid cuba mengongsikan sejumlah
gula-gula bersama-sama kawan-kawan atau apabila mereka cuba meneka berapa
batang aiskrim berharga 20 sen yang boleh dibeli dengan wang satu ringgit.
Adalah tidak wajar mengembangkan konsep operasi bahagi secara berasingan
daripada konsep operasi darab. Operasi bahagi dikaitkan dengan operasi darab
sebagaimana opersi tolak dikaitkan dengan operasi tambah.
Kebanyakan istilah berkaitan
dengan konsep darab masih digunakan apabila murid mengembangkan konsep bahagi.
Contoh:
a).
Lisan : “Tiga kumpulan empat ialah dua belas”
Ayat matematik: 3 x 4 = 12
b).Lisan:
“Berapa kumpulan empat dalam dua belas”
Ayat matematik: 12÷4 = 3
Oleh sebab terdapat
banyak aspek pembahagian, murid perlu membiasakan diri mereka dengan pelbagai
situasi pembahagian serta penggunaan bahasanya. Perwakilan dengan simbol
seharusnya tidak mendahului kefahaman yang mendalam tentang pelbagai aspek
pembahagian serta bahasa. Mengikut amalan biasa sekarang model operasi bahagi
dihadkan kepada idea pengumpulan dan pengongsian sahaja. Sebenarnya model
operasi bahagi yang lain seperti pembahagian dalam tatasusunan, pembahagian
dengan garis nombor,dan pembahagian
aspek skala faktor pengecilan perlu juga. Murid harus diberi peluang
memerhatikan operasi bahagi dalam pelbagai situasi atau konteks untuk
mendapatkan kefahaman yang luas dan mendalam.
Dalam pengajaran yang berkaitan
dengan konsep operasi bahagi, guru perlu mengembangkan kebolehan murid
menggunakan operasi bahagi pelbagai situasi penyelesaian masalah. Guru juga
mesti meningkatkan kebolehan murid mengenal bilakah opersi bahagi itu
diperlukan dalam penyelesaian sesuatu masalah. Makna konsep bahagi boleh
diperkukuhkan lagi apabila murid mengambil bahagian secara aktif dalam pelbagai
situasi penyelesaian masalah yang menggunakan kertas dan pensel.
Pada mulanya fokus pembelajaran
operasi bahagi ditumpukan kepada perkembangan bagi operasi itu, perkaitan
operasi bahagi dengan operasi darab ,siasatan pola pembahagaian yang biasa,
siasatan fakta asas bahagi dan algoritma. Pada peringkat yang lebih tinggi ,
fokus tertumpu kepada penguasaan kemahiran mengendalikan algoritma bahagi,
penyelesaian masalah termasuk masalah pelbagai langkah, anggaran dan penyemakan
dan perkaitan operasi bahagi dengan pecahan.
Operasi bahagi adalah penting bagi
murid untuk memahami nombor nisbah serta operasi berkenaan dengan nombor
nisbah, nombor perpuluhan, peratus , kadar, nisbah dan purata.
2.4.1.1:
PEMBAHAGIAN SEBAGAI PENGUMPULAN
Murid
mula mengaitkan opersi bahagi dalam proses mencari bilangan set yang sama besar
daripada sesuatu jumlah objek. Proses ini dinamakan pengumpulan atau
pembahagian secara ukuran kerana dalam proses ini murid dikehendaki mengukur
bilangan subset kecil yang sama besar daripada set objek yang asal. Contoh:
Seorang
nelayan menangkap 12 ekor ikan. Jika ikan itu dilonggokkan supaya terdapat
3 ekor ikan dalam satu longgok, berapa longgok ikankah yang boleh didapati?
12÷3= 4
|
2.4.1.2:
PEMBAHAGIAN SEBAGAI PENGONGSIAN
Operasi bahagi juga timbul
apabila murid mengongsikan sejumlah objek secara sama rata dengan beberapa
orang kawan, atau apabila membahagikan beberapa orang murid kepada sebilangan
kumpulan yang tertentu. Contoh:
Jika
12 biji gula-gula dibahagikan sama rata di antara 3 orang, berapa biji
gula-gulakah akan diterima oleh setiap orang?
12÷3= 4
|
Dalam pembahagian secara
proses pengongsian, jumlah asala dan bilangan kumpulan (subset) diberikan. Kita
perlu mencari bilangan objek dalam setiap kumpulan.
2.4.2:
PERKAITAN ANTARA OPERASI BAHAGI DENGAN OPERASI LAIN.
2.4.2.1:
PEMBAHAGIAN SEBAGAI SONGSANGAN DARAB
Perkaitan
antara operasi darab dengan opersi bahagi sebenarnya mempunyai makna yang lebih
daripada idea tersebut di atas. Dalam setiap fakta asas darab ada tiga nombor
yang terkandung dalam fakta asas bahagi yang berkenaan, dan operasi bahagi
merupakan proses mencari faktor yang tertinggal dalam fakta asas darab yang
berkenaan.
2.4.2.2:
PEMBAHAGIAN SEBAGAI OPERASI TOLAK BERULANG
Lanjutan daripada idea operasi darab sebagai operasi tambah berulang,
maka opersi bahagi ialah operasi tolak berulang. Sebenarnya mesin kira dahulu
menggunakan prinsip ini untuk membolehkan pengiraan bahagi.Konsep bahagi
sebagai opersi tolakm berulang berkait rapat dengan konsep bahagi sebagai proses
pengumpulan. Dalam penyelesaian
15÷3= , murid digalakkan
bertanya kepada diri sendiri: “ Ada berapa 3 dalam 15?” Denga menggunakan
pembilang, murid boleh menentukan kumpulan 5 kumpulan 3.
2.4.2.3:
PEMBAHAGIAN DENGAN GARIS NOMBOR
Aspek opersi bahagi ini ialah
operasi tolaj berulang dan boleh diwakili dengan lompatan pada garis nombor.
Lompatan bermula dari nombor yang dibahagi dan bergerak ke kiri menuju ke
sifar.
2.4.2.4:
PEMBAHAGIAN DENGAN TATASUSUNAN
Tatasusunan memberi pola tentang
kedua-dua operasi darab dan opersi bahagi. Apabila seseorang murid berkebolehan
menentukan pola tatasusunan yang terdiri daripada baris dan lajur yang diskrit,
dia boleh menulis semua fakta asas darab dan bahagi yang berkenaan. Rajah
berikut menunjukkan fakta asas darab dan bahagi bagi tatasusunan 3 baris dengan
6 bulatan dalam setipa baris.
2.4.3:
BAHASA YANG BERKAITAN DENGAN PENDARABAN DAN PEMBAHAGIAN.
Ada pelbagai situasi yang melibatkan
pendaraban dan pembahagian. Situasi yang berlainan memerlukan perkataan dan
ungkapan yang berbeza. Kefahaman tentang pelbagai perkataan dan ungkapan itu
amat penting untuk memahami pendaraban dan pembahagian. Antara perkataan dan
ungkapan yang digunakan untuk mengembangkan konsep darab dan bahagi ialah:
setiap, sama, sama rata , sama banyak, kumpulan, jumlah, set, subset, kongsi,
agih, di antara, baris, lajur, kali, bahagian, “berapa kumpulan 2 dalam 6? Dan
sebagainya. Jika muid dikehendaki menggunakan bahasa yang tepat untuk berkomunikasi
dan menerangkan apa yang difahami mereka secara jelas dan berkeyakinan , guru
haruslah memastikan murid menghuraikan ayat matematik bahagi dengan
menggunakan ayat dan ungkapan dan betul.
2.4.4:
CADANGAN STRATEGI DAN AKTIVITI PENGAJARAN PEMBELAJARAN.
2.4.4.1:
KESEDIAAN MEMPELAJARI PEMBAHAGIAN
Murid
akan lebih bersedia mempelajari opersi bahagi apabila mereka sudah memahami
operasi darab dan boleh mengingati beberapa fakta asas darab serta boleh
menghuraikan situasi darab dengan perkataan biasa.Contoh:
Diberi satu set yang
mengandungi 8 objek , berapa banyak set yang mengandungi 2 objek yang sama
daripada sesuatu set yang asal.
Ada berapa kumpulan 2
dalam 8?
|
2.4.4.2:
PERKEMBANGAN KONSEP PEMBAHAGIAN
Konsep pembahagian
diperkembangkan melalui pengalaman sebenar dengan bahan manipulatif. Konsep
pembahagian sebagai proses pengumpulan biasa diperkembangkan terlebih dahulu
kerana ia mudah dikaitkan dengan makna pendaraban sebagai jumlah objek dalam
beberapa set yang setara. Namun begitu murid akan terus mengalami situasi
pembahagian sebagai proses pengongsian
dalam aktiviti dan permainan dalam kehidupan seharian.
Istilah pengumpulan dan
pengongsian bukanlah perkataan yang perlu digunakan oleh murid menghuraikan
opersi bahagi.Yang pentingnya murid mestilah boleh menghuraikan setiap situasi
bahagi itu dengan perkataan dan ayat yang melambangkan kefahaman tentang proses
bahagi.
2.4.5:
PENYELESAIAN MASALAH BERCERITA BERKAITAN DENGAN OPERASI BAHAGI.
Pada
amnya ada tiga jenis masalah bercerita bagi operasi bahagi iaitu:
- Situasi pengumpulan
- Situasi pengongsian
- Situasi skala faktor
SITUASI
PENGUMPULAN
Dalam
situasi pengumpulan, jumlah objek dalam set asal dan bilangan objek dalam
setiap subset yang hendak “diukur” daripada set asal itu diketahui, tetapi
bilangan subset tidak diketahui. Contoh:
Mamat mempunyai 12 biji
guli. Dia ingin memberi 3 biji guli kepada setiap kawannya. Berapa orang
kawan Mamat yang mendapat guli?
Ayat matematik bahagi
bagi masalah ini ialah:
12÷3=
|
SITUASI
PENGONGSIAN
Dalam siituasi pengongsian ,
jumlah pada set asal dan bilagan subset diketahui, tetapi bilangan objek dalam
setiap subset itu tidak diketahui. Contoh:
Mamat mempunyai 12 biji guli.
Dia ingin mengongsikan guli itu sama banyak di antara 3 orang kawannya.
Berapa biji gulikah akan diterima oleh setiap kawannya?
Ayat matematik bahaginya
ialah:
12÷3=
|
Dalam perkembangan kemahiran murid menyelesaikan setipa situasimasalah di atas, guru harus menunjuk cara masalah itu atau menggalakkan murid melakonkan situasi itu. Murid dikehendaki membandingkan situasi pengongsian dan situasi pengumpulan serta membincangkan bagaimana angka dalam ayat matematik bahagi ditentukan. Misalnya bagi ayat matematik 36÷4= , guru membimbing murid dengan menyoal:
Apakah maksud 4 dalan
situasi pengumpulan?
SITUASI FAKTOR SKALA
Satu jenis lagi masalah
bercerita berkaitan dengan operasi bahagi ialah situasi skala faktor
pengecilan. Contoh:
Budin mempunyai wang
sebanyak 12 ringgit . Jumlah wang ini sama dengan empat kali jumlah wang
yang ada pada Lisa. Berapakah jumlah wang Lisa?
Ayat matematik ialah:
12÷4= atau 4× =12
|
2.4.6:
ALGORITMA PEMBAHAGIAN
Algoritma
pembahagian merupakan algoritma yang paling sukar baik diajar mahupun
dimahirkan. Ini disebabkan beberapa unsur terlibat dalam pengendaliannya,
iaitu:
- Pengiraan dari arah kiri ke kanan
- Fakta asas bahagi dan tolak
- Penganggaran
- Algoritma darab dan tolak
- Langkah-langkah yang coraknya berbeza dan berlainan
Justeru itu, disarankan
bahawa pengajaran topik pembahagian secara formal ditundakan sehingga murid
telah memperoleh kemahiran asas yang sempurna dalam operasi tambah, tolak dan
darab. Terdapat beberapa cara untuk mengembangkan algoritma untuk operasi
pembahagian. Pada asasnya dua algoritma yang berlainan digunakan untuk mengira
hasil bahagi, iaitu:
a) Algoritma
penolakan
b) Algoritma
distributif
ALGORITMA
PENOLAKAN
ALGORITMA
DISTRIBUTIF
Walaupun berkecenderungan
mekanikal serta menggalakkan penghafalan, algoritma distributif nerupakan
algoritma lazim yang diigunakan. Ramai guru di sekolah masih menggunakan
algoritma distributif sahaja dalam
penyampaian algoritma operasi bahagi. Pada hakikatnya kedua-dua cara mempunyai
kelebihannya dan harus diteliti.Yang mana digunakan terpulang kepada guru
sendiri sesuai dengan kebolehan murid yang diajar. Dicadangkan pada peringkat
awal, algoritma penolakan disampaikan dahulu untuk kefahaman proses, kemudian
disusuli dengan algoritma distributif (algoritma lazim) untuk pengiraan laju
dan cekap.
No comments:
Post a Comment