Saturday, 21 September 2013

STRATEGI KHAS UNTUK MENGATASI MASALAH OPERASI MT



5.0: CARA GURU PEMULIHAN DAPAT MENGGUNAKAN STRATEGI KHAS UNTUK MEMBANTU MASALAH  MURID PEMULIHAN DALAM OPERASI MATEMATIK.

5.1: PENDEKATAN BERPUSATKAN MURID
            Dalam pendekatan ini, murid diberi peluang untuk memainkan peranan penting dalam setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil dan diberi peluang untuk berbincang, menyoal rakan dan berinteraksi secara terkawal. Guru perlu menggunakan teknik menyoal yang dapat merangsang murid berfikir secara kritis dan kreatif disamping memberi galakkan kepada murid untuk menyuarakan pendapat (Modul OUM HBSL2203, 2009 - http://www.scribd.com/doc/55984767/modul-keadah-pemulihan-matematik-topik-3).

            Salah satu kaedah dalam pendekatan pembelajaran berpusatkan murid ialah pembelajaran secara berkumpulan. Kaedah ini mempunyai kelebihan kerana murid berpeluang berinterksi antara satu sama lain dan boleh belajar melalui pengalaman sendiri.  Dalam kaedah ini, murid akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan iaitu kumpulan sama kebolehan dan kumpulan pelbagai kebolehan. Ini membolehkan guru membimbing murid-murid mengikut kebolehan di samping menjalankan aktiviti-aktiviti pemulihan.
           
Permainan matematik juga termasuk dalam salah satu pendekatan pembelajaran berpusatkan murid dan amat sesuai untuk dijalankan kepada murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran matematik. Menurut D’Agustine-1973 (http://www.scribd.com/doc/55984767/modul-keadah-pemulihan-matematik-topik-3), permainan adalah satu kaedah yang dapat mengembangkan daya kreativiti dan memupuk minat murid terhadap matematik (http://mujahid.tripod.com). Ianya dapat mengurangkan rasa bosan dan jemu semasa menyelesaikan masalah matematik.

Penggunaan permainan matematik sebagai kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam dan luar bilik darjah adalah berlandaskan prinsip bermain sambil belajar. Contohnya permainan dan simulasi boleh dilakukan ketika menyelesaikan soalan penyelesaian masalah yang melibatkan kehidupan seharian. Dengan permainan atau rekreasi matematik, minat murid boleh dipupuk. Secara lazimnya, tumpuan murid akan lebih jika mereka melibatkan diri dalam permainan.  Semasa bermain murid secara sedar atau tidak akan meneroka dan seterusnya mengetahui serta memperoleh ilmu baru dalam matematik. Matematik berbentuk rekreasi secara lazimnya akan membantu guru memberi pendedahan konsep yang mudah diingati oleh murid.
5.2: STRATEGI PENYELESAIAN MASALAH
            Dalam penyelesaian masalah matematik, satu atau lebih strategi dapat digunakan untuk memperoleh penyelesaiannya. Terdapat beberapa strategi penyelesaian masalah yang boleh dilaksanakan oleh guru pemulihan untuk mengatasi masalah murid pemulihan  dalam mata pelajaran Matematik. Antaranya ialah, permudahkan masalah. Kadang kala masalah yang diberikan terlalu rumit dan kompleks. Permudahkan masalah tersebut bermakna mewujudkan masalah yang serupa dengan menggunakan angka-angka yang berbeza dan mudah. Kemudian buatkan perbandingan dan akhirnya kita yang memperolehi jawapan.

Seterusnya, guru boleh melukis gambar rajah. Dengan melukis gambar rajah kita dapat melihat pergerakan masalah tersebut secara tersusun. Tambahan pula, memodelkan / menjalankan simulasi / melakonkan juga merupakan salah satu strategi yang boleh dilakukan untuk menyelesaikan masalah murid pemulihan. Guru boleh memodelkan atau menjalankan simulasi adalah strategi yang paling berkesan untuk melihat pola perubahan dan keseluruhan masalah dapat dihayati dengan jelas. Dengan menggunakan model konkrit, ianya mempermudahkan penyelesaian masalah tersebut.

Di samping itu, guru boleh menjalankan strategi mengenal pasti pola.Dalam strategi ini pelajar perlu menganalisa pola dan membuat generalisasi berdasarkan pemerhatian mereka dan mengujinya dengan menggunakan data yang baru. Pola boleh wujud dalam bentuk gambar atau nombor. Guru boleh menyenaraikan / menjadualkan secara sistematik tentang masalah yang dihadapi oleh murid pemulihan dalam mata pelajaran Matematilk. Jadual yang dibina seharusnya teratur dan tersusun agar maklumat dapat dilihat dengan cepat dan mudah. Graf juga boleh boleh digunakan untuk menunjukkan perhubungan di antara pembolehubah-pembolehubah.
Seterusnya, strategi cuba jaya ini adalah cara termudah tetapi ianya memerlukan tekaan yang bijak dan penyemakan yang tersusun boleh membawa kepada jawapan atau penyelesaian. Strategi pembailkan (reverse) boleh dilaksanakan oleh guru pemulihan. Pembalikan antara strategi yang sesuai untuk menyelesaikan masalah ‘sequence’, pola, persamaan dan lain-lain. Tambahan pula, menaakul secara mantik merupakan salah satu strategi bagi menyelesaikan masalah. Pelajar menganalisa semua syarat-syarat dan memecahkan kepada bahagian-bahagian tertentu. Sebahagian daripada masalah itu boleh diselesaikan dengan penyelesaian bahagian-bahagian kecil yang akan digabungkan semula untuk membentuk penyelesaian masalah tersebut.

5.3: PENEROKAAN (EXPLORATION)
Guru memainkan peranan penting dalam memperkembangkan dispositioon penyelesaian masalah murid. Mereka hendaklah memilih masalah yang boleh melibatkan murid. Guru perlu mewujudkan persekitaran yang menggalakkan murid untuk meneroka, mengambil risiko, berkongsi kejayaan dan kegagalan dan perbincangan. Dalam persekitaran itu, murid membentuk keyakinan bahawa mereka perlu bagi meneroka masalah dan keupayaan untuk membuat penyesuaian terhadap strategi penyelesaian masalah. Murid yang kurang aktif juga mempunyai peluang untuk membentuk keupayaan dan meningkatkan keyakinan mereka menggunakan bahan manipulatif melalui kaedah penerokoaan ini. terdapat empat langkah pelaksanaan dalam kaedah penerokaan:
·         Penerokaan
Bagi langkah penerokaan ini, murid hendaklah digalakkan untuk membaca masalah dengan teliti dan menentukan maklumat jenis apa yang diperlukan bagi menyelesaikan masalah tersebut. Ia juga memerlukan murid untuk mengenal pasti sama ada maklumat relevan atau tidak bagi penyelesaian masalah.

·         Perancangan
Dalam langkah perancangan, murid hendaklah membina strategi bagi mencari penyelesaian kepada masalah. Ini mungkin memerlukan beberapa kaedah pengiraan atau membentuk persamaan. Murid juga hendaklah digalakkan untuk satu andaian atau jangkaan bagi penyelesaiannya. jangkaan ini boleh membantu sama ada jawapan akhir yang dihasilakn bertepatan.

·         Penyelesaian
Selesaikan masalah dengan melaksanakan perancangan. Murid akan melaksanakan pengiraan matematik yang perlu bagi menentukan jawapan. Lazimnya, jawapan mungkin tidak diterima pada percubaan pertama. Oleh itu, murid perlu sedar mereka mungkin membuat pengiran beberapa kali bagi mencapai keputusan yang dikehendaki. Malahan murid mungkin mendapati kaedah pengiraan tersebut tidak boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah dan kaedah alternatif perlu dipilih.

·         Pemeriksaan
Akhirnya periksa jawapan murid dengan teliti dan pastikan ia relevan dengan fakta terdapat dalam permasalahan yang diberi. Murid hendaklah merujuk semula jawapan ramalan yang dibentuk dalam langkah perancangan sama ada ianya menepati pengiraan sebenar yang dibuat. Justru, murid hendaklah membaca masalah berulang kali bagi memastikan ianya diintepretasi dengan tepat. Jika jawapan tidak menepati masalah yang diberi, murid hendaklah mengulang semula langkah perancangan dan penyelesaian masalah.

Melalui pendekatan ini, guru memberi murid masalah matematik berdasarkan konteks persekitaran dan membenarlkan murid membina strategi mereka sendiri bagi menyelesaiakan masalah men ggunakan sumber yang sedia ada.  Mereka boleh menggunakan gambar, perwakilan simbolik atau secara fizikal. Di samping itu mereka digalakkan meneroka pelbagai cara untuk menyelesaikan masalah. Sepanjang pelaksanaan projek, murid mencipta kaedah sendiri dan berkongsi dengan rakan sekelas. Proses untuk mendapatkan jawapan adalah lebih penting berbanding jawapan itu sendiri (Bruning et.al, 1999).




5.4: MODEL POLYA
            Menurut Noor Shah Saad -2005: 182 ( Pendidikan Disleksia), Model Polya merupakan model penyelesaian masalah matematik yang dibina oleh George Polya. Beliau telah memperkenalkan satu model penyelesaian masalah dalam bukunya ‘How to Solve It’ yang memberikan tumpuan kepada teknik penyelesaian masalah yang menarik dan juga prinsip pembelajaran matematik dapat dipindahkan sebaik yang mungkin. Model ini membabitkan empat fasa utama iaitu memahami dan mentafsir sesuatu masalah; merancang strategi penyelesaian; melaksanakan strategi penyelesaian; dan menyemak semula penyelesaian. Oleh yang demikian, guru boleh melaksanakan kaedah ini dalam kalangan murid pemulihan untuk menyelesaikan masalah murid pemulihan dalam mata pelajaran Matematik.

            Memahami dan mentafsir sesuatu masalah. Pada peringkat ini, murid dibimbing untuk terlibat secara aktif berkaitan aktiviti - aktiviti yang tertentu. Antaranya ialah, fokus kepada bahagian yang penting; mengenal pasti kata kunci; menerangkan masalah dengan perkataan sendiri; mengaitkan dengan masalah lain yang serupa dengan melukis gambar rajah; mengemukakan beberapa soalan; dan memahami item-item yang dikenal pasti dan item yang hendak dicari atau jawab.

            Selain itu,fasa kedua dalam model ini ialah merancang strategi penyelesaian. Setelah murid memahami soalan,guru membimbing murid untuk merancang strategi penyelesaian yang sesuai dengan permasalahan yang diberi. Antara strategi penyelesaian mengikut Polya ialah membuat simulasi; melukis gambar rajah; membuat carta; mengenal pasti pola; dan cuba jaya.Pemberian pelbagai bentuk masalahj matematik kepada murid akan membentuk keyakinan mereka dalam pengendalian masalah-masalah tersebut. Dalam merancang strategi, guru perlu juga mempertimbangkan beberapa heuristik/strategi/ algoritma dan membandingkan masalah yang hendak diselesaikan dengan masalah yang hampir sama. 

            Seterusnya, pelaksanaan strategi untuk menyelesaikan masalah boleh dilakukan berdasarkan perancangan strategi penyelesaian masalah tadi. Dalam hal ini, murid hendaklah menghuraikan langkah-langkah penyelesaiannya secara bersistematik untuk mendapat jawapan yang betul, iaitu dengan cara menterjemahkan maklumat yang diberi ke dalam bentuk matematik; menggunakan strategi yang dirancang; menjalankan semua proses dan pengiraan yang terlibat; dan menyemak setiap langkah strategi yang digunakan.

            Langkah yang terakhir ialah murid boleh menyemak semula penyelesaian masalah untuk menentukan sama ada jawapannya munasabah atau tidak.Di samping itu, murid boleh menyemak dengan mencari kaedah yang lain untuk menyelesaikan masalah matematik yang sama. Kaedah songsangan juga boleh digunakan. Umpamanya , jawapan daripada operasi tambah boleh disemak dengan operasi tolak. Semasa menyemak semula, beberapa perkara perlu diberi perhatian supaya cara penyelesaian masalah yang dilaksanakan oleh murid adalah logik walaupun strategi yang digunakan berbeza-beza. Yang berikut adalah perkara-perkara yang perlu perhatian semasa penyemakan , iaitu: semak semua maklumat penting yang telah dikenal pasti; semak pengiraan; pertimbangkan penyelesaian yang logik; lihat penyelesaian yang lain; dan baca semula soalan dan tanya diri sendiri sama ada kita benar-benar telah menjawab soalan.

5.5: KAEDAH NEWMAN
            Kaedah ‘Newman Error Analysis’ juga boleh dimanfaatkan untuk mengenal pasti punca kesilapan dan kesalahan murid-murid khususnya dalam penyelesaian masalah (Newman; 1977- Pendidikan Disleksia). Ujian rujuan kriteria hendaklah diberi keutamaan dan dilakukan secara formatif. Kaedah Newman digunakan untuk mengenal pasti punca kesilapan dan kesalahan murid-murid pemulihan dalam penyelesaian masalah. Tambahan pula, kaedah Newman dikenali sebagai prosedur asas diagnostik. Guru pemulihan boleh membantu murid berdasarkan tahap penguasaan mereka dalam 5 fasa ‘Newman Error Analysis’.

Fasa pertama ialah pembacaan. Kebolehan membaca semua soalan kepada diri sendiri dengan senyap dan meminta bantuan guru jika terdapat perkataan yang tidak difahami. Seterusnya, fasa keduanya ialah pemahaman. Pemahaman merujuk kepada kebolehan memberitahu guru mengenao kehendak soalan. Tambahan pula, transformasi merupakan kebolehan untuk mendapatkan jawapan. Fasa keempat ialah kemahiran proses iaitu keupayaan menyelesaikan masalah tersebut dan kemudiannya memberitahu guru apa yang dia (murid) fikirkan. Akhirnya, pengenkodan iaitu kebolehan menulis jawapan dengan betul.
5.6: KAEDAH PEMBELAJARAN ‘MASTERY’
Suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yang dihasratkan dalam suatu unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran seterusnya. Pendekatan ini memerlukan peruntukan masa yang mencukupi dan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti. Dalam kaedah ini hasil pembelajaran perlu ditentukan dan mengikut  hierarki atau unit pembelajaran. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dirancang perlulah bermakna, berkesan, menarik dan menyeronokkan.

Penilaian dibuat berdasarkan Ujian Rujukan Kriteria dan hanya murid yang berjaya menguasai 80 peratus aras masteri akan berpindah mempelajari unit pembelajaran baru. Bagi murid yang gagal menguasai aras masteri akan diberi pemulihan dan yang berjaya akan melakukan aktiviti pengayaan. Penggunaan kaedah ini di dalam perancangan pengajaran perlu mengetahui  prinsip-prinsip pembelajaran masteri iaitu murid normal boleh mempelajari apa yang diajar oleh guru. Pembelajaran perlulah dipecahkan kepada unit kecil supaya mudah dikuasai. Di samping itu murid memerlukan masa yang mencukupi untuk menguasai sesuatu hasil pembelajaran yang telah ditentukan. Arahan guru juga perlu jelas bagi setiap unit pembelajaran.

5.7: DIRECT LEARNING
Menurut Ewell -1997 (http://www.scribd.com/doc/55984767/modul-keadah-pemulihan-matematik-topik-3) direct learning merujuk kepada pembinaan peluang bagi penglibatan aktif dalam persekitaran pembelajaran yang boleh membentuk pemahaman individu. Apabila murid mempunyai sedikit pengetahuan tengang sesuatu topik, direct learning amat diperlukan bagi mendapatkan pemahaman, mencipta, mengubah atau mencorak semula model mental. Direct learning terbahagi kepada tiga kategori. Antaranya ialah strategi ingatan (strategi untuk menyimpan dan menerima bahasa yang disasarkan); strategi kognitif (strategi bagi penggunaan bahasa dan bagaimana untuk memahaminya); dan strategi Imbuhan (compensation)-(strategi bagi penggunaan bahasa akibat ruang lompang dalam pengetahuan).


5.8: DIRECT INSTRUCTION
Berasaskan teori pengajaran Zig Engelmann. Direct Instruction adalah strategi mengajar yang paling popular untuk menggalakkan pembelajaran. Ia adalah pengajaran guru diikuti struktur dan langkah spesifik yang digunakan menggalakkan pembelajaran. Terdapat beberapa prinsip direct instruction. Antaranya ialah:
·         Pengenalan/Semakan
Topik atau maklumat yang akan dipelajari disampaikan kepada muid pada peringkat permulaan
·         Perkembangan
Guru memberi penjelasan, memberi contoh dan model yang tepat apa yang akan dipelajari sambil memantau pemahaman murid melalui teknik penyoalan.
·         Latihan berpandu
Peluang diberi kepada murid  untuk membuat latihan apa yang sepatutnya dipelajari sementara guru memantau aktiviti atau tugasan yang diberikan.
·         Penutup
Guru menutup pengajaran dengan isi kandungan pelajaran yang telah dipelajari.
·         Latihan bebas
Tugasan diberi untuk mengukuh pembelajaran tanpa bantuan guru.  
·         Penilaian  
Maklum balas daripada hasil kerja murid (Magliaro, Lockee, & Burton, 2005).

5.9:PENDEKATAN PENGAJARAN DAN PEMBALAJARAN MATEMATIK  MENGGUNAKAN ‘BAHASA MURID’
            Menurut Zainal Kassan & Suhaila Abdullah -2010(Pendidikan Disleksia), terdapat empat langkah dalam pendekatan pengajaran dan pembelajaran matematik menggunakan ‘bahasa murid’ bagi membantu murid menguasai konsep asas matematik. Pendekatan bahasa murid dibahagikan kepada empat langkah. Langkah pertama ialaha bahasa murid.  Bahasa murid ialah bahasa seharian yang biasa digunakan oleh setipa murid untuk menerangkan sesuatu yang mereka lihat dalam cerita atau situasi yang kita berikan.Situasi yang dibina dapat merangsang murid bercakap dalam bahasa mereka sendiri. Galakkan mereka bercakap dan mereka-reka cerita berdasarkan situasi.
           
            Langkah kedua pula,bahasa bahan. Pada peringkat ini, bahasa dan istilah yang digunakan adalah berkisar di sekitar situasi, cerita yang diberikan oleh guru matematik. Di sinilah sepatutnya konsep matematik dimulakan. Konsep ‘tolak’ dalam matematik umpamanya dikenalkan sebagai....kurangkan, asingkan, jatuhkan, hilang, sudah dimakan, pecah, terbang dan sebagainya. Selain itu, galakkan mereka menggunakan bahan manipulatif untuk mewakilkan aksi, situasi, dan keadaan bahan dalam cerita mereka. Gunakan teknik menyoal yang baik untuk merangsang mereka kea rah konsep matematik yang ditetapkan dalam objektif pengajaran dan pembelajaran. Sebagai sifat semula jadi seorang kanak-kanak yang suka bertanding, mereka akan berebut-rebut untuk bercerita berdasarkan pengalaman masing-masing.

            Langkah ketiga ialah bahasa matematik. Selepas murid mengambil  bahagian dengan aktif dalam perbincangan menggunakan bahasa murid, guru bolehlah membimbing murid menggunakan istilah atau bahasa matematik yang betul. Umpamanya, jumlah katak kelabu dengan katak hijau itu boleh dikatakan sebagai :
“Tiga katak hijau tambah dengan empat katak kelabu bersamaan dengan tujuh”
Begitu juga jika mencari perbezaan. Jumlah katak ialh tujuh dan tiga berwarna hijau dikatakan sebagai “ tujuh tolak tiga berbaki empat”. Pada peringkat ini, guru dengan murid masih lagi secara lisan dan memanipulasi bahan konkrit yang ada bersama-sama mereka.

Langkah terakhir pula, simbol (perwakilan). Guru menggunakan perwakilan berbentuk bahan manipulative untuk mewakilkan situasi seperti di atas. Setelah melalui empat langkah tersebut, diharapkan murid dapat menguasai sesuatu konsep matematik berdasarkan kemahiran mereka sendiri. Membina kefahaman melalui perbincangan yang dibimbing oleh guru secara terancang dan mengamalkan prinsip pembelajaran matematik yang bermakna, berguna, seronok, dan mencabar dapat membantu murid menguasai konsep matematik yang betul.

No comments:

Post a Comment