5.0: CARA GURU PEMULIHAN DAPAT MENGGUNAKAN STRATEGI KHAS
UNTUK MEMBANTU MASALAH MURID PEMULIHAN
DALAM OPERASI MATEMATIK.
5.1:
PENDEKATAN BERPUSATKAN MURID
Dalam pendekatan ini, murid diberi
peluang untuk memainkan peranan penting dalam setiap aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil dan diberi peluang untuk
berbincang, menyoal rakan dan berinteraksi secara terkawal. Guru perlu
menggunakan teknik menyoal yang dapat merangsang murid berfikir secara kritis
dan kreatif disamping memberi galakkan kepada murid untuk menyuarakan pendapat
(Modul OUM HBSL2203, 2009 - http://www.scribd.com/doc/55984767/modul-keadah-pemulihan-matematik-topik-3).
Salah satu kaedah dalam pendekatan
pembelajaran berpusatkan murid ialah pembelajaran secara berkumpulan. Kaedah
ini mempunyai kelebihan kerana murid berpeluang berinterksi antara satu sama
lain dan boleh belajar melalui pengalaman sendiri. Dalam kaedah ini, murid akan dibahagikan
kepada beberapa kumpulan iaitu kumpulan sama kebolehan dan kumpulan pelbagai
kebolehan. Ini membolehkan guru membimbing murid-murid mengikut kebolehan di
samping menjalankan aktiviti-aktiviti pemulihan.
Permainan matematik juga termasuk dalam salah satu pendekatan pembelajaran
berpusatkan murid dan amat sesuai untuk dijalankan kepada murid yang mengalami
masalah dalam pembelajaran matematik. Menurut D’Agustine-1973 (http://www.scribd.com/doc/55984767/modul-keadah-pemulihan-matematik-topik-3), permainan adalah satu kaedah yang dapat mengembangkan
daya kreativiti dan memupuk minat murid terhadap matematik (http://mujahid.tripod.com). Ianya dapat mengurangkan rasa bosan dan jemu semasa
menyelesaikan masalah matematik.
Penggunaan permainan matematik sebagai kaedah pengajaran
dan pembelajaran dalam dan luar bilik darjah adalah berlandaskan prinsip
bermain sambil belajar. Contohnya permainan dan simulasi boleh dilakukan ketika
menyelesaikan soalan penyelesaian masalah yang melibatkan kehidupan seharian.
Dengan permainan atau rekreasi matematik, minat murid boleh dipupuk. Secara
lazimnya, tumpuan murid akan lebih jika mereka melibatkan diri dalam
permainan. Semasa bermain murid secara
sedar atau tidak akan meneroka dan seterusnya mengetahui serta memperoleh ilmu
baru dalam matematik. Matematik berbentuk rekreasi secara lazimnya akan
membantu guru memberi pendedahan konsep yang mudah diingati oleh murid.
5.2:
STRATEGI PENYELESAIAN MASALAH
Dalam
penyelesaian masalah matematik, satu atau lebih strategi dapat digunakan untuk
memperoleh penyelesaiannya. Terdapat beberapa strategi penyelesaian masalah
yang boleh dilaksanakan oleh guru pemulihan untuk mengatasi masalah murid
pemulihan dalam mata pelajaran
Matematik. Antaranya ialah, permudahkan masalah. Kadang kala masalah yang
diberikan terlalu rumit dan kompleks. Permudahkan masalah tersebut bermakna
mewujudkan masalah yang serupa dengan menggunakan angka-angka yang berbeza dan
mudah. Kemudian buatkan perbandingan dan akhirnya kita yang memperolehi
jawapan.
Seterusnya, guru boleh melukis
gambar rajah. Dengan melukis gambar rajah kita dapat melihat pergerakan masalah
tersebut secara tersusun. Tambahan pula, memodelkan / menjalankan simulasi /
melakonkan juga merupakan salah satu strategi yang boleh dilakukan untuk
menyelesaikan masalah murid pemulihan. Guru boleh memodelkan atau menjalankan
simulasi adalah strategi yang paling berkesan untuk melihat pola perubahan dan
keseluruhan masalah dapat dihayati dengan jelas. Dengan menggunakan model
konkrit, ianya mempermudahkan penyelesaian masalah tersebut.
Di samping itu, guru boleh
menjalankan strategi mengenal pasti pola.Dalam strategi ini pelajar perlu
menganalisa pola dan membuat generalisasi berdasarkan pemerhatian mereka dan
mengujinya dengan menggunakan data yang baru. Pola boleh wujud dalam bentuk
gambar atau nombor. Guru boleh menyenaraikan / menjadualkan secara sistematik
tentang masalah yang dihadapi oleh murid pemulihan dalam mata pelajaran
Matematilk. Jadual yang dibina seharusnya teratur dan tersusun agar maklumat
dapat dilihat dengan cepat dan mudah. Graf juga boleh boleh digunakan untuk
menunjukkan perhubungan di antara pembolehubah-pembolehubah.
Seterusnya, strategi cuba jaya
ini adalah cara termudah tetapi ianya memerlukan tekaan yang bijak dan
penyemakan yang tersusun boleh membawa kepada jawapan atau penyelesaian.
Strategi pembailkan (reverse) boleh
dilaksanakan oleh guru pemulihan. Pembalikan antara strategi yang sesuai untuk
menyelesaikan masalah ‘sequence’, pola,
persamaan dan lain-lain. Tambahan pula, menaakul secara mantik merupakan salah
satu strategi bagi menyelesaikan masalah. Pelajar menganalisa semua
syarat-syarat dan memecahkan kepada bahagian-bahagian tertentu. Sebahagian
daripada masalah itu boleh diselesaikan dengan penyelesaian bahagian-bahagian
kecil yang akan digabungkan semula untuk membentuk penyelesaian masalah
tersebut.
5.3: PENEROKAAN (EXPLORATION)
Guru memainkan peranan penting
dalam memperkembangkan dispositioon penyelesaian masalah murid. Mereka
hendaklah memilih masalah yang boleh melibatkan murid. Guru perlu mewujudkan
persekitaran yang menggalakkan murid untuk meneroka, mengambil risiko,
berkongsi kejayaan dan kegagalan dan perbincangan. Dalam persekitaran itu,
murid membentuk keyakinan bahawa mereka perlu bagi meneroka masalah dan
keupayaan untuk membuat penyesuaian terhadap strategi penyelesaian masalah.
Murid yang kurang aktif juga mempunyai peluang untuk membentuk keupayaan dan
meningkatkan keyakinan mereka menggunakan bahan manipulatif melalui kaedah
penerokoaan ini. terdapat empat langkah pelaksanaan dalam kaedah penerokaan:
·
Penerokaan
Bagi langkah penerokaan ini,
murid hendaklah digalakkan untuk membaca masalah dengan teliti dan menentukan
maklumat jenis apa yang diperlukan bagi menyelesaikan masalah tersebut. Ia juga
memerlukan murid untuk mengenal pasti sama ada maklumat relevan atau tidak bagi
penyelesaian masalah.
·
Perancangan
Dalam
langkah perancangan, murid hendaklah membina strategi bagi mencari penyelesaian
kepada masalah. Ini mungkin memerlukan beberapa kaedah pengiraan atau membentuk
persamaan. Murid juga hendaklah digalakkan untuk satu andaian atau jangkaan
bagi penyelesaiannya. jangkaan ini boleh membantu sama ada jawapan akhir yang
dihasilakn bertepatan.
·
Penyelesaian
Selesaikan
masalah dengan melaksanakan perancangan. Murid akan melaksanakan pengiraan
matematik yang perlu bagi menentukan jawapan. Lazimnya, jawapan mungkin tidak
diterima pada percubaan pertama. Oleh itu, murid perlu sedar mereka mungkin
membuat pengiran beberapa kali bagi mencapai keputusan yang dikehendaki.
Malahan murid mungkin mendapati kaedah pengiraan tersebut tidak boleh digunakan
untuk menyelesaikan masalah dan kaedah alternatif perlu dipilih.
·
Pemeriksaan
Akhirnya
periksa jawapan murid dengan teliti dan pastikan ia relevan dengan fakta
terdapat dalam permasalahan yang diberi. Murid hendaklah merujuk semula jawapan
ramalan yang dibentuk dalam langkah perancangan sama ada ianya menepati
pengiraan sebenar yang dibuat. Justru, murid hendaklah membaca masalah berulang
kali bagi memastikan ianya diintepretasi dengan tepat. Jika jawapan tidak
menepati masalah yang diberi, murid hendaklah mengulang semula langkah
perancangan dan penyelesaian masalah.
Melalui pendekatan ini, guru memberi murid masalah
matematik berdasarkan konteks persekitaran dan membenarlkan murid membina
strategi mereka sendiri bagi menyelesaiakan masalah men ggunakan sumber yang
sedia ada. Mereka boleh menggunakan
gambar, perwakilan simbolik atau secara fizikal. Di samping itu mereka
digalakkan meneroka pelbagai cara untuk menyelesaikan masalah. Sepanjang
pelaksanaan projek, murid mencipta kaedah sendiri dan berkongsi dengan rakan
sekelas. Proses untuk mendapatkan jawapan adalah lebih penting berbanding
jawapan itu sendiri (Bruning et.al, 1999).
5.4:
MODEL POLYA
Menurut Noor Shah
Saad -2005: 182 ( Pendidikan Disleksia), Model Polya merupakan model
penyelesaian masalah matematik yang dibina oleh George Polya. Beliau telah
memperkenalkan satu model penyelesaian masalah dalam bukunya ‘How to Solve It’ yang memberikan
tumpuan kepada teknik penyelesaian masalah yang menarik dan juga prinsip
pembelajaran matematik dapat dipindahkan sebaik yang mungkin. Model ini
membabitkan empat fasa utama iaitu memahami dan mentafsir sesuatu masalah;
merancang strategi penyelesaian; melaksanakan strategi penyelesaian; dan
menyemak semula penyelesaian. Oleh yang demikian, guru boleh melaksanakan
kaedah ini dalam kalangan murid pemulihan untuk menyelesaikan masalah murid
pemulihan dalam mata pelajaran Matematik.
Memahami
dan mentafsir sesuatu masalah. Pada peringkat ini, murid dibimbing untuk
terlibat secara aktif berkaitan aktiviti - aktiviti yang tertentu. Antaranya
ialah, fokus kepada bahagian yang penting; mengenal pasti kata kunci;
menerangkan masalah dengan perkataan sendiri; mengaitkan dengan masalah lain
yang serupa dengan melukis gambar rajah; mengemukakan beberapa soalan; dan
memahami item-item yang dikenal pasti dan item yang hendak dicari atau jawab.
Selain
itu,fasa kedua dalam model ini ialah merancang strategi penyelesaian. Setelah
murid memahami soalan,guru membimbing murid untuk merancang strategi
penyelesaian yang sesuai dengan permasalahan yang diberi. Antara strategi
penyelesaian mengikut Polya ialah membuat simulasi; melukis gambar rajah;
membuat carta; mengenal pasti pola; dan cuba jaya.Pemberian pelbagai bentuk
masalahj matematik kepada murid akan membentuk keyakinan mereka dalam
pengendalian masalah-masalah tersebut. Dalam merancang strategi, guru perlu
juga mempertimbangkan beberapa heuristik/strategi/ algoritma dan membandingkan
masalah yang hendak diselesaikan dengan masalah yang hampir sama.
Seterusnya,
pelaksanaan strategi untuk menyelesaikan masalah boleh dilakukan berdasarkan
perancangan strategi penyelesaian masalah tadi. Dalam hal ini, murid hendaklah
menghuraikan langkah-langkah penyelesaiannya secara bersistematik untuk
mendapat jawapan yang betul, iaitu dengan cara menterjemahkan maklumat yang
diberi ke dalam bentuk matematik; menggunakan strategi yang dirancang;
menjalankan semua proses dan pengiraan yang terlibat; dan menyemak setiap
langkah strategi yang digunakan.
Langkah
yang terakhir ialah murid boleh menyemak semula penyelesaian masalah untuk
menentukan sama ada jawapannya munasabah atau tidak.Di samping itu, murid boleh
menyemak dengan mencari kaedah yang lain untuk menyelesaikan masalah matematik
yang sama. Kaedah songsangan juga boleh digunakan. Umpamanya , jawapan daripada
operasi tambah boleh disemak dengan operasi tolak. Semasa menyemak semula,
beberapa perkara perlu diberi perhatian supaya cara penyelesaian masalah yang
dilaksanakan oleh murid adalah logik walaupun strategi yang digunakan
berbeza-beza. Yang berikut adalah perkara-perkara yang perlu perhatian semasa
penyemakan , iaitu: semak semua maklumat penting yang telah dikenal pasti;
semak pengiraan; pertimbangkan penyelesaian yang logik; lihat penyelesaian yang
lain; dan baca semula soalan dan tanya diri sendiri sama ada kita benar-benar
telah menjawab soalan.
5.5:
KAEDAH NEWMAN
Kaedah
‘Newman Error Analysis’ juga boleh
dimanfaatkan untuk mengenal pasti punca kesilapan dan kesalahan murid-murid
khususnya dalam penyelesaian masalah (Newman; 1977- Pendidikan Disleksia).
Ujian rujuan kriteria hendaklah diberi keutamaan dan dilakukan secara formatif.
Kaedah Newman digunakan untuk mengenal pasti punca kesilapan dan kesalahan
murid-murid pemulihan dalam penyelesaian masalah. Tambahan pula, kaedah Newman
dikenali sebagai prosedur asas diagnostik. Guru pemulihan boleh membantu murid
berdasarkan tahap penguasaan mereka dalam 5 fasa ‘Newman Error Analysis’.
Fasa pertama ialah
pembacaan. Kebolehan membaca semua soalan kepada diri sendiri dengan senyap dan
meminta bantuan guru jika terdapat perkataan yang tidak difahami. Seterusnya,
fasa keduanya ialah pemahaman. Pemahaman merujuk kepada kebolehan memberitahu
guru mengenao kehendak soalan. Tambahan pula, transformasi merupakan kebolehan
untuk mendapatkan jawapan. Fasa keempat ialah kemahiran proses iaitu keupayaan
menyelesaikan masalah tersebut dan kemudiannya memberitahu guru apa yang dia
(murid) fikirkan. Akhirnya, pengenkodan iaitu kebolehan menulis jawapan dengan
betul.
5.6:
KAEDAH PEMBELAJARAN ‘MASTERY’
Suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan semua murid
menguasai hasil pembelajaran yang dihasratkan dalam suatu unit pembelajaran
sebelum berpindah ke unit pembelajaran seterusnya. Pendekatan ini
memerlukan peruntukan masa yang mencukupi dan proses pengajaran dan
pembelajaran yang berkualiti. Dalam
kaedah ini hasil pembelajaran perlu ditentukan dan mengikut hierarki atau unit pembelajaran. Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran yang dirancang perlulah bermakna, berkesan, menarik
dan menyeronokkan.
Penilaian
dibuat berdasarkan Ujian Rujukan Kriteria dan hanya murid yang berjaya
menguasai 80 peratus aras masteri akan berpindah mempelajari unit pembelajaran
baru. Bagi murid yang gagal menguasai aras masteri akan diberi pemulihan dan
yang berjaya akan melakukan aktiviti pengayaan. Penggunaan kaedah ini di dalam
perancangan pengajaran perlu mengetahui
prinsip-prinsip pembelajaran masteri iaitu murid normal boleh
mempelajari apa yang diajar oleh guru. Pembelajaran perlulah dipecahkan kepada
unit kecil supaya mudah dikuasai. Di samping itu murid memerlukan masa yang
mencukupi untuk menguasai sesuatu hasil pembelajaran yang telah ditentukan.
Arahan guru juga perlu jelas bagi setiap unit pembelajaran.
5.7:
DIRECT LEARNING
Menurut Ewell
-1997 (http://www.scribd.com/doc/55984767/modul-keadah-pemulihan-matematik-topik-3) direct learning merujuk
kepada pembinaan peluang bagi penglibatan aktif dalam persekitaran pembelajaran
yang boleh membentuk pemahaman individu. Apabila murid mempunyai sedikit
pengetahuan tengang sesuatu topik, direct learning amat diperlukan bagi mendapatkan
pemahaman, mencipta, mengubah atau mencorak semula model mental. Direct learning terbahagi kepada tiga kategori. Antaranya ialah strategi
ingatan (strategi untuk menyimpan dan menerima bahasa yang disasarkan);
strategi kognitif (strategi bagi penggunaan bahasa dan bagaimana untuk
memahaminya); dan strategi Imbuhan (compensation)-(strategi
bagi penggunaan bahasa akibat ruang lompang dalam pengetahuan).
5.8:
DIRECT INSTRUCTION
Berasaskan
teori pengajaran Zig Engelmann. Direct Instruction adalah strategi mengajar
yang paling popular untuk menggalakkan pembelajaran. Ia adalah pengajaran guru
diikuti struktur dan langkah spesifik yang digunakan menggalakkan pembelajaran.
Terdapat beberapa prinsip direct instruction. Antaranya ialah:
·
Pengenalan/Semakan
Topik atau maklumat yang akan dipelajari disampaikan kepada muid pada peringkat permulaan
Topik atau maklumat yang akan dipelajari disampaikan kepada muid pada peringkat permulaan
·
Perkembangan
Guru memberi penjelasan, memberi contoh dan model yang tepat apa yang akan dipelajari sambil memantau pemahaman murid melalui teknik penyoalan.
Guru memberi penjelasan, memberi contoh dan model yang tepat apa yang akan dipelajari sambil memantau pemahaman murid melalui teknik penyoalan.
·
Latihan
berpandu
Peluang diberi kepada murid untuk membuat latihan apa yang sepatutnya dipelajari sementara guru memantau aktiviti atau tugasan yang diberikan.
Peluang diberi kepada murid untuk membuat latihan apa yang sepatutnya dipelajari sementara guru memantau aktiviti atau tugasan yang diberikan.
·
Penutup
Guru menutup pengajaran dengan isi kandungan pelajaran yang telah dipelajari.
Guru menutup pengajaran dengan isi kandungan pelajaran yang telah dipelajari.
·
Latihan
bebas
Tugasan
diberi untuk mengukuh pembelajaran tanpa bantuan guru.
·
Penilaian
Maklum balas daripada hasil
kerja murid (Magliaro, Lockee, & Burton, 2005).
5.9:PENDEKATAN
PENGAJARAN DAN PEMBALAJARAN MATEMATIK
MENGGUNAKAN ‘BAHASA MURID’
Menurut Zainal Kassan
& Suhaila Abdullah -2010(Pendidikan Disleksia), terdapat empat langkah
dalam pendekatan pengajaran dan pembelajaran matematik menggunakan ‘bahasa
murid’ bagi membantu murid menguasai konsep asas matematik. Pendekatan bahasa
murid dibahagikan kepada empat langkah. Langkah pertama ialaha bahasa
murid. Bahasa murid ialah bahasa
seharian yang biasa digunakan oleh setipa murid untuk menerangkan sesuatu yang
mereka lihat dalam cerita atau situasi yang kita berikan.Situasi yang dibina
dapat merangsang murid bercakap dalam bahasa mereka sendiri. Galakkan mereka
bercakap dan mereka-reka cerita berdasarkan situasi.
Langkah
kedua pula,bahasa bahan. Pada peringkat ini, bahasa dan istilah yang digunakan
adalah berkisar di sekitar situasi, cerita yang diberikan oleh guru matematik.
Di sinilah sepatutnya konsep matematik dimulakan. Konsep ‘tolak’ dalam
matematik umpamanya dikenalkan sebagai....kurangkan, asingkan, jatuhkan,
hilang, sudah dimakan, pecah, terbang dan sebagainya. Selain itu, galakkan
mereka menggunakan bahan manipulatif untuk mewakilkan aksi, situasi, dan
keadaan bahan dalam cerita mereka. Gunakan teknik menyoal yang baik untuk
merangsang mereka kea rah konsep matematik yang ditetapkan dalam objektif
pengajaran dan pembelajaran. Sebagai sifat semula jadi seorang kanak-kanak yang
suka bertanding, mereka akan berebut-rebut untuk bercerita berdasarkan
pengalaman masing-masing.
Langkah
ketiga ialah bahasa matematik. Selepas murid mengambil bahagian dengan aktif dalam perbincangan menggunakan
bahasa murid, guru bolehlah membimbing murid menggunakan istilah atau bahasa
matematik yang betul. Umpamanya, jumlah katak kelabu dengan katak hijau itu
boleh dikatakan sebagai :
“Tiga
katak hijau tambah dengan empat katak kelabu bersamaan dengan tujuh”
Begitu juga jika mencari perbezaan. Jumlah
katak ialh tujuh dan tiga berwarna hijau dikatakan sebagai “ tujuh tolak tiga berbaki empat”. Pada peringkat ini, guru dengan
murid masih lagi secara lisan dan memanipulasi bahan konkrit yang ada
bersama-sama mereka.
Langkah terakhir pula,
simbol (perwakilan). Guru menggunakan perwakilan berbentuk bahan manipulative
untuk mewakilkan situasi seperti di atas. Setelah melalui empat langkah
tersebut, diharapkan murid dapat menguasai sesuatu konsep matematik berdasarkan
kemahiran mereka sendiri. Membina kefahaman melalui perbincangan yang dibimbing
oleh guru secara terancang dan mengamalkan prinsip pembelajaran matematik yang
bermakna, berguna, seronok, dan mencabar dapat membantu murid menguasai konsep
matematik yang betul.
No comments:
Post a Comment